Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Tunnels maken
Het maken van een tunnel lijkt moeilijk, maar als u eenmaal weet hoe het moet is er eigenlijk niets aan. In deze handleiding gaan we er van uit dat u reeds met de Route Editor kunt werken en dat u in uw route reeds een berg of heuvel heeft liggen waar de spoorlijn doorheen moet.
  1. Ga naar de locatie waar de tunnelingang moet komen te liggen.

  2. Klik in het venster "Mode" op de knop om het terrein te wijzigen of druk op F7. Er zal nu een raster op de kaart verschijnen als deze er nog niet was.

  3. Klik met de muisaanwijzer in het rastervierkant waar de tunnelingang moet komen te liggen. Er zal nu een rode lijn om dit vierkant komen als teken dat deze geselecteerd is.

  4. Klik nu met de rechtermuisknop in het geselecteerde vierkant en kies uit het opgekomen menu de keuze "Toggle draw" waarna het vierkant wit zal kleuren als in onderstaande afbeelding.

Afbeelding 1
  1. Herhaal nu stap 3 en 4 voor de tegenoverliggende tunnel uitgang.

  2. Nu er een begin en eindpunt voor de tunnel zijn kunt u de rails door de tunnel leggen door gebruik te maken van de tunnel rails stukken (xxxTun.s en xxxRndTun.s), zie onderstaande afbeelding. Om de rails te leggen kan het handig zijn om de "camera collision" uit te schakelen door op "/" te drukken, zodat u door de berg heen kan gaan met de camera. Ook kan het soms handig zijn om over te schakelen naar de "wire-mode" door op "W" te drukken.

Afbeelding 2
  1. Met behulp van transfers (Placement > More > Object class > Transfers) kunt u nu de twee witte vierkanten op vullen, om zo de berg/heuvel te dichten (afbeelding 3). Als u een transfer heeft geplaatst kunt u deze vergroten door als de transfer (het groene driehoekje in het midden) is geselecteerd op "F6' te drukken en dan naar het tabblad "Transfer" te gaan en daar bij "Width" en "Height" andere waarden in te vullen. Ook kunt u de transfer nog verplaatsen, waarbij de transfer automatisch de vorm van de helling aanneemt. Zijn er geen transfers of passende transfers beschikbaar in uw route lees dan onderstaand kader even door.

Afbeelding 3


Meer of nieuwe transfers toevoegen
Als in uw route geen geschikte transfers te vinden zijn kunt u deze uit andere routes halen. Open hiervoor het routenaam.ref bestand van een route waar de transfers zitten. Ga in dit bestand op zoek naar regels welke beginnen met "Transfer (" en kopieer het volgende deel

Transfer (
  Class      ( )
  Filename    ( Terrain.ace )
  Align      ( None )
  Description   ( Terrain )
)

in het routenaam.ref bestand van uw route. Zoek vervolgens het bestand Terrain.ace (of een andere bestand) op in de Textures map van de bron route en kopieer deze naar dezelfde map van uw route. U kunt dit eventueel herhalen voor meer transfers. Ook kunt u met behulp van de TGA Tool 2 (zie de handleiding voor de Route Editor) eigen transfers maken. Als u een eigen transfer hebt gemaakt voegt u bovenstaande code toe aan het routenaam.ref bestand van uw route en veranderd u Terrain.ace in de bestandsnaam van uw transfer en geef bij Description een eigen naam op.

  1. Nu de rails ligt, de tunnelingang open is en de berg/heuvel weer hersteld is moet alleen nog het tunnelportaal worden geplaatst. Het plaatsen van een tunnelingang gebeurt op dezelfde wijze als het plaatsen van objecten. Kijk voor meer uitleg eventueel in de Route Editor handleiding.

Afbeelding 4

Nu de tunnel af is kunt u uw route opslaan of eventueel nog verder bouwen.